Иво е специалист по дигитален маркетинг, както и преподавател. С него си говорим за пътя към успеха, за ползите за бизнеса от познания в тази тренди тематика, както и за добрите и лошите практики в бранша.

Разкажи ни кое те накара да се занимаваш с дигитален маркетинг и от колко време го правиш?

Историята е дълга, защото не е просто до едно нещо. Но ще я разкажа колкото мога по-кратко, като включа по-важните моменти и детайли.

Откакто попаднах в света на директните продажби през 2011г. (когато спирах хора по улиците, обикалях офиси и бизнес сгради, за да продавам карти с отстъпки за хотели, опера и театър), темата за маркетинг и продажби не е напускала сърцето и ума ми. Просто съм очарован от изкуството на продажбите и психологията в него.

През 2012-2013 имах период, който беше труден за мен. Както бях един от топ търговците във фирмата с картите, изведнъж не можех да продам и 2 карти на ден, а често съм се прибирал и без продажби. Тогава открих НЛП покрай мой приятел и дългогодишен бизнес партньор до ден днешен. Напуснах продажбите и се хванах на работа, която бях казал, че никога няма да работя – в офис на компютър – с фиксирана заплата, за да ми влизат някакви предвидими пари и да си плащам за обучението, което беше малко над 2000лв. тогава. Дори не успях да го изкарам от първия път, понеже нямах достатъчно пари, та го изкарах на два пъти с две групи. При Алекс Попов, на когото съм благодарен за обучението, отношението и подкрепата. Номер 1 е.

Та, историята продължава по следния начин. Докато карах обучението, разреших бъга в ума си, който саботираше продажбите ми и реших, че искам да стана терапевт и да помагам на хора, които са били в моята ситуация – всичко е супер, но изведнъж нещата се скапват и не знаеш защо. А всичко опира най-често до малко пренастройка в ума или изчистване на старо негативно убеждение, което е било заспало, но в един момент просто е решило да вземе превес в ума ти.

Така започнах страницата си НЛП с Иво Димитров на 21.12.2012г., докато все още работех в офиса на стадиона в Драгалевци. Това беше денят, който не само беше „краят на света“, както се шумеше тогава, но и беше денят на моето прераждане. Малко след това пуснах и блога си НЛП Блог

Лека полека развивах кариерата си в свободните си от стандартната работа часове, като и след работа. Бях спрял цигарите, телевизията, излизанията по кафета и всякакви дейности, които просто консумират времето ми, без никаква полезна възвръщаемост.

На 15ти март 2013г. беше последният ми работен ден като служител във фирма. Напуснах и се фокусирах върху кариерата си. Учих непрекъснато, експериментирах, прилагах почти всичко, до което се докоснех, като онлайн маркетинг метод. Около половин година по-късно започнах да ходя по стартъп и предприемачески събития, включвах се в малки майндмастър групички с хора, които се развиват личностно, бизнес и професионално. Скоро започнах консултантската си дейност за дигитален маркетинг, защото при мен почнаха да идват хора, които искат да развият бизнеса и кариерата си в онлайн пространството. Питаха за съвети, кое как правя, какви софтуери, тактики, методи и стратегии ползвам.

Консултантскта дейност ми беше и реално желанието в началото, но реших да започна като НЛП терапевт, защото исках да разнищя психологията и какво кара хората да действат. Пък и се оказа печеливша стратегия, защото не се появих от нищото и да се провъзглася за маркетинг експерт, а вместо това резултатите ми като търсен НЛП терапевт говореха сами по себе си за маркетинг и продажбените ми способности, които развивах и тествах непрекъснато.

Това е нещо сравнително ново, как се появиха купища хора, които предлагат обучения? Мислиш ли, че разчитат на това, че мнозинството не е толкова добре запознато с материята и няма да разберат, че самите преподаватели не са такива експерти за каквито се представят?

Охх, тая тема… какво да ти кажа. Не искам да обидя никого. Ама и да обидя, вярвам, че ще е за добро.

Както всеки нов тренд, малко след като стане популярен, започват да изникват хора, които са си топнали краката, попрочели са оттук и оттам, изкарали са един-два курса и смятат, че вече са разгадали „тайната“ и са експерти. Започват да преподават наученото, без реално да са били в „окопите“ и да са преживели каляващи ситуации на успехи и загуби.

Има го и другия модел, в който са работили със или за по-големи компании, които са добре развити (и с по-сериозни бюджети) – там реално и да не направиш нещата по правилния начин, пак ще имаш някакви резултати, които да използваш като „доказателство“, че си експерт. Реалността е, че трендовете не изникват просто така, те стават такива заради експертите, които са били замесени в тях още, когато 95% от хората са били скептично настроени.

Например фейсбук рекламите. Този инструмент датира от 2007г. И едва последните 3-5 години започна да се ползва повече и в България. Когато реших да предлагам услугата да правя реклами за клиенти през 2013г, вече имах 2-3 години опит със собствената си кариера като НЛП терапевт. Тук-там, където съм помагал на познати, в ресторантите, където съм работил като готвач, и клиенти, които съм взимал буквално за без пари, за да натрупам опит.

И това всъщност е най-добрият начин да станеш експерт в каквото и да е. Започни да прилагаш нещата в твоя живот или бизнес. После прилагай нещата с хора за без пари или с минимално заплащане, защото все пак е риск и за тях. И трябва да ги предупредиш, за да са наясно с това. И когато се поочукаш хубаво с различни ситуации и овладееш основите, започни да вдигаш цената и нивото на това, което правиш. А иначе, за да го преподаваш, това си е до усещане.

Иво по време на лекция в Икономически университет – Варна

Най-често това, което чувам от мои курсисти е, както за маркетинг, така и за материалите ми за личностно развитие, е, че при мен получават липсващите парчета от пъзела, които при други липсват. И че обяснявам нещата на разбираем за тях език. А това всъщност е и целта на маркетинга, която много експерти пропускат.

Те говорят на хората така, сякаш се подразбира, че те трябва да знаят кое какво означава. А пък аз обяснявам като за хора, които бъкел идея си нямат за какво става дума. Така, както навремето съм искал да ми се обясняват нещата на мен, когато прохождах в маркетинга и личностното развитие.

Може да ви е интересно да прочетете също и това.

Има ли как да различим добрите от некомпетентните?

Има. Тествайте ги, докато намерите вашите хора. Това е най-добрият начин. Но ако не искате да тествате, интервюирайте ги. Обаче пък, за да извлечете правилната информация от интервюто, трябва самите вие да знаете за какво става дума.

Ето обаче нещо ценно: Ако ви говорят така, сякаш нещата ще са лесни, безболезнени, с малка инвестиция и няма да въвлича усилия от ваша страна, вероятно това не са хората, с които искате да си имате работа.

Нещата не стават така. Нито в бизнеса. Нито в живота. Особено когато все още не си минал през достатъчно, за да стигнеш дотам, че да е по-лесно.

Ще боли, бе. Ще губите пари. Ще имате неуспешни опити. Ще правите грешки. Нещата ще вървят, после няма да вървят. Това са елементи от процеса. Няма нищо сигурно, освен вашата решителност да продължавате, докато нещата се подобряват прогресивно, въпреки спънките по пътя. И най-добре, като си намерите кой да ви помага и коучва, стойте с тези хора, защото при дългосрочните взаимоотношения всичко се подобрява с времето… ако разбира се и двете страни влагат от себе си.

Мислиш ли, че е добра тази практика собственици на бизнеси да се обучават сами и да се рекламират онлайн? До каква степен им спестява ресурси, ефективно ли е или е по-добре да се доверят на професионалисти?

Добра практика е, защото им дава яснота над много важни части от бизнеса им, както и реална представа за това, че маркетингът и рекламата не са толкова прости, като да буустнеш един пост, както повечето си мислят.

Елементите са три: Психология, Техническа грамотност (работа с инструментите за маркетинг и реклама) и Опит от тестове. Маркетингът и рекламата в основата са тестове. Опитваш решения, докато намериш онези, които работят за твоя бизнес. Често ме питат какво в момента работи. Въпреки че има моменти, когато едни стратегии и техники са по-добри от други (за всички ниши), не бива да се разчита само на тях. За всеки бизнес може да има по-добри решения, които не всеки прилага и не са тренд в момента. Затова винаги тествайте, за да знаете – кое работи и кое не, за вас.

Ако собствениците на бизнес не са наясно поне донякъде с маркетинга си, няма как да делегират нещата на правилните хора и да имат прогресивно развитие. Запознаването с материята ще ви спести време и ресурси, когато сте на такова ниво, че да тръгнете да взимате решение по въпроса с делегирането.

Обаче, независимо дали са наясно или не, аз лично работя с един тип хора. Такива, които следват инструкции. Като кажа нещо, че трябва да е по определен начин или да се направи нещо от тяхна страна, то да се направи така.

Добрата услуга струва пари. Аз вземам скъпо и работя с малко клиенти. За предпочитане в дългосрочен план. Курсовете ми пък са за хора, които искат да станат експерти в сферата или сами да стигнат ниво в бизнеса си, при което могат да си позволят да делегират маркетинга си на експерти. И честно казано не всеки бизнес има нужда от последното, но всеки бизнес има нужда от маркетинг и реклама. Така че инвестицията в обучение е да не кажа голяма дума, ама – задължителна.

И не си мислете, че един-два или пет семинара на живо са нещо кой знае какво.

Инвестирайте в онлайн обучения, при които ще имате контакт с водещия на обучението, защото постоянно изникват въпроси, ситуации и дреболийки. За тях семинарите не могат да помогнат. Всеки ден отговарям лично на курсисти за някакви неща. Ако участвам или аз направя събитие на живо, се уверявам, че е нещо, което наистина си заслужава, а не просто да изкарам едни пари от хора, които не са достатъчно сериозни относно развитието си.

Всяка година ме канят като лектор и отказвам, защото не виждам достатъчно стойност. А да не говоря, че повечето искат да говоря 30-60 мин. и да ги промотирам в каналите си, без дори да предложат заплащане или процент от входа. За мен такива събития са просто машинки за пари. Общо взето изглеждат така: Отдели един-два дни, за да се подготвиш и да дойдеш. Ела да говориш за 1 час и да си дадеш част от ноу-хау-то и едни 300-500-1000 човека ще научат за теб, кой си и какво правиш и ако искаш, си промотирай продуктите.

Аз за 20 долара в реклама за един ден привличам 2000 души на сайта си и ако ми пишат на лично, ще отговоря на конкретния им въпрос. Как да оправдая подобно нещо, като знам, че има начин да съм по-полезен. Това за мен не са семинари с експерти. Това са семинари с хора, които искат да се покажат като експерти. Пак казвам, не искам да обидя никого и има изключения. Никога няма да сложа всички под една шапка. Говоря за по-големия процент. Надявам се да започнат да мислят за това как да бъдат по-стойностни за пазара.

За още ценни съвети и информация от Иво, можете да посетите сайта му тук.