Стефан Пешев

Наскоро в Давос се проведе ежегодният бизнес форум, където се повдигна въпроса как IT индустрията може да стане по-екологична и да помогне за намаляване на глобалното затопляне.

Президентът на Световния икономически форум – Брендж Бренде, отправи предупреждение към бизнес лидерите, че изменението на климата в последните години драстично се засилва, а това неминуемо вече дава отражение върху обществото и икономиките на развитите страни. Допълни, че трябва да се приложат по-строги механизми за намаляване на вредните емисии, преди да стане късно.
Нужна е адекватна политика с цел снижаване на въглеродните емисии, за да се овладее топенето на ледниците. Всяко покачване на температурата дава своя негативен отпечатък и в крайна сметка обществото плаща цената за своето бездействие.

Снимка на Johannes Plenio от Pixabay 

Грета – будител или марионетка, разчопли съзнанията

По време на форума “изгря” и звездата на една тийн екоактивистка, която със своята гневна реч призова властимащите да „погледнат в очите“ бъдещето. В нейно лице някои припознаха пример за млад човек, какъвто трябва да бъде, а именно загрижен, деен и целеустремен. Грета напомни на лидерите, че вредните емисии в атмосферата, бълвани от развитите икономики, са в резултат от желанието им те да останат конкурентноспособни, което от своя страна води до наливането на милиони във важни отрасли, без оглед на екологичните последствия. Според нея не виждаме ефективни резултати, защото Лидерите само симулират работа.

Някои, обаче, се питат дали наистина това ще помогне и какво е оптималното решение?


Джон Дрзик съзира такова не в ръцете на политиците, а в поемане на отговорност от частния сектор. В отказа от приоритизиране на печалбите и гарантирания бонус в края на годината. Вместо това – съсредоточване на акционерите върху цялостния механизъм на програмата за борба с климатичните промени.
Той смята, че подценяването на този проблем от бизнеса и слагането му (само) на плещите на обикновения човек е рисково. Колкото по-бързо се разбере, толкова по-лесно и успешно ще могат да се изработят адекватни сценарии и вземат мерки по силите ни. Дългосрочно и дори краткосрочно промените се отразяват върху бизнеса, колкото и да не им се иска да го признаят.

Лична отговорност

С ежедневно сърфиране из нета съвременният човек използва повече от едно електронно устройство. Тук изниква въпросът за количеството съхранявана информация, която всяка минута се множи и предоставя лесен достъп до всяка точка на света. Удобно и полезно или злоупотреба с ресурси от the instant gratification monkey?

Поотделно всяко едно устройство не товари електрическата мрежа, но събрани заедно, оказват гигантско влияние върху околната среда като краен резултат. Да си представим центровете за данни, обработващи информация.

Според доклад на специалистите от Lean ICT от 2010 година всеки потребител, вложил $1 в цифрова технология, е спомогнал за увеличаване на енергията с 37% годишно.

Търговският сектор в Обединеното кралство консумира 2,89 TWh мощност годишно, въпреки че 75% от енергията е от възобновяеми източници благодарение на въздушното охлаждане.
Компании като Microsoft също се опитват да бъдат по-щадящи към околната среда, като главният директор – Сатя Надела, заяви, че се стремят към намаляване на въглеродните емисии до 2030 година.

В Щатите президентът Тръмп още през юли 2019 категорично се противопостави на мерките, поети от предшественика си Обама, като напусна Парижкото споразумение. Той заяви, че дори и сега, след мерките, светът не се е променил към по-добро.
Петролът е един от опияняващите “наркотици” на нашето столетие. Дори и 102 години след Първата световна война, светът все още зависи от него. Историкът Даниел Йъргин нарича тази война – война между “мъже и машини, захранвани с петрол”.

Снимка на David ROUMANET от Pixabay 

Добрите новини

Все пак някои компании вземат мерки и са загрижени за околната среда. Още от миналата година (2019) в Тексас, САЩ двама предприемач-ентусиасти – Гаураб Чакрабарти и Шон Хънт, поемат инициатива със своя стартъп (“Solugen”). Тяхната компания е първата в света, която помага на нефтопреработвателната индустрия, като чрез ензимно разграждане на остатъците от петрол създава водороден пероксид. И целият този процес им струва 10 000 долара. Днес те имат амбицията да произвеждат близо 5000 тона водороден пероксид на година. А крайният продукт е с доста ниска себестойност и се равнява на 6 тона въглерод, изхвърлен в атмосферата.

Сега е времето за преосмисляне на политиката за въглеродна неутралност. Това е шанс екологичните методи да бъдат наложени като стандарт вместо сплашено следствие. Бавно навлиза модата, освен вид и състав на продукт, отличителният белег на една марка да бъде нейната еко насоченост. Нужно е, понеже никоя компания не е прекалено малка или голяма, за да се предпази от проблеми, касаещи заобикалящото ни.
Само когато Човек и Природа бъдат в хармония, ще могат да посрещат утрешните предизвикателства с решимост и бързи действия.