Възможно ли е в ХХI в. един човек да запази напълно анонимността си, особено когато е под светлините на прожекторите? Оказва се, че италианската писателка Елена Феранте е открила тайната как да покори европейския литературен свят и същевременно да остане загадка за своята публика. Въпросителните около нейната персона продължават да се появяват, дори след като през 2016 г. тя публикува свои мемоари и писма. Разследващи журналисти се опитват да повдигнат булото на мистерията, но въпреки събраните сведения, идеите им кой стои зад псевдонима Феранте застиват като догадки. Според някои това е преводачката Анита Раджа. Според други – авторът е журналистът Доменико Старон. Трети виждат красотата в тайната и искат лицето на Феранте да остане скрито. Фантом ли е личността, създала „Гениалната приятелка“?

Неаполитанските романи

В сферата на предположенията стоят и идеите, че писателката е родена около 1943 г., а родният й град е живописният Неапол. Макар и никога да не присъства лично, тя е носител на редица награди, сред които и небезизвестната Мен Букър Интернешънъл. Към момента под този псевдоним са издадени девет романа. През 2016 г. списание „Тайм“ дори включва Феранте сред 100-те най-влиятелни личности в света. Книгата, която изстрелва писателката към върховете на литературния свят, е първият роман от неаполитанската тетралогия – „Гениалната приятелка“ (ИК „Колибри“, 2016). Останалите три книги са: „Новото фамилно име“, „Тази, която си отива и тази, която остава“ и „Историята на изгубеното дете“.

Капаните на женското приятелство

В рамките на четири романа Феранте разгръща историята на две приятелки, родом от крайно бедняшки квартал в Неапол, чиито живот се развива в две коренно различни направления. И двете момичета съвместяват голям потенциал и буден ум. Това са Елена Греко и Рафаела (Лила) Серуло. Техният микрокосмос е кварталът, а двата рода, които държат правосъдието в свои ръце, са Карачи и Солара. Сред патриархалните традиции, политическите движения и социалната промяна двете момичета се опитват да открият себе си, да изградят своя дом и да намерят любовта.

Водеща тема в романите са проблемите на жените – тяхното място в обществото, интелект, сексуалност, кариера, семейства и връзки.

Това, което може да отблъсне някои читатели, са малкото положителни герои на страниците на книгите.

Историята на Елена и Лила е предадена чрез ретроспекция и започва с изчезването на втората. Гневна, че Рафаела е решила да се изтрие от този свят, Елена сяда и започва своята изповед за сложните им взаимоотношения. През всички години връзката им е турбулентна. Приятелството им има дълбоки корени, но и ги изгаря, когато са близо една до друга. Дистанцията калява характерите им, но и ги прави по-слаби, когато не се конкурират постоянно.

Елена и Лила покоряват милиони читатели по света. През 2018 г. HBO купува правата на романите и започва да екранизира неаполитанската поредица под майсторската режисура на Саверо Костанцо.

Образите оживяват на малкия екран, актьорите са повече от чудесни, а сценаристите са изпипали историята до последен щрих. Нетфликс също са очаровани от Феранте и през май 2020 г. обявиха, че ще поставят сериал по последния ѝ роман – „Лъжливият живот на възрастните“.

За всички, които обичат красотата на европейската литература и искат да се потопят в италианска атмосфера – романите на Елена Феранте са един чудесен избор.

От Италия прескачаме към Испания, където ни чака един роман, напоен със скръб, любов и престъпления – „Влюбванията“ от Хавиер Мариас.