Космосът не спира да ни изненадва, а ние непрекъснато откриваме нова информация за необятната Вселена, която ни изумява. Едно от последните научни открития е свързано с парченце метеорит с необичаен състав, открит на територията на Австралия. Учените установили, че „небесният камък“ е изграден по такъв начин, че притежава свойствата на свръхпроводник – сплав, която изследователите опитват да създадат от години в лабораторни условия и за която не са подозирали, че е възможно да съществува някъде с естествен произход. Метеорит-свръхпроводник?

Свръхпроводниците притежават способността да предават електричество без никакво физическо съпротивление, а също – и без отделяне на топлина или други енергии. Приложението им е планирано предимно в технологии и съоръжения от бъдещето – от създаването на магнитни влакове до разработването на квантови компютри. Поради отличните свойства, които притежават, суперпроводниците са обект на изключителен интерес и от страна на военните. Както се предполага, те планират да използват сплавите от този тип за създаването на невиждани и несъществуващи до този момент оръжия.

Установено е, че необичайният метеорит съдържа в себе си сплав от индий, олово и калай. Досега подобна комбинация не е намирана в природата.
Рядка сплав прави от един метеорит свръхпроводник

Не се е подозирало и за нейното съществуване в Космоса. Откритието е направено чрез изследване на проби от метеорита с помощта на микровълнова спектроскопия. Отломките от метеорита били тествани в условията на вакуум и силно охлаждане. Поради неочакваните резултати се наложило повторно изследване за потвърждаване на резултата в Националната лаборатория в Брукхейвън, САЩ, която е специализирана в областта на ядрената физика. Изследователите там потвърдили, че пробите от метеорита съдържат необичайната сплав и притежават уникалните свойства на свръхпроводник. Специфичното е обаче, че тези свойства се проявяват само при изключително ниски температури.

Това откритие дава надеждата на учените, че е много вероятно в природата да бъдат открити и други естествени материали със свръхпроводимост, подобно на необикновения метеорит. Те също предполагат, че с помощта на по-съвременни методи на анализ ще могат да открият в метеорита и други, непознати на хората материали, които биха могли да се използват за истински революционен пробив в света на технологиите.

Междувременно на фона на тази новина от научния свят беше съобщено и за още едно откритие, свързано с метеорит. Учените обявиха, че са намерили най-старите исторически данни за убит от метеорит човек. Става дума за инцидент от 1888 г. на територията на днешен Ирак, описан в няколко стари документа. Тогава в село Дилавър, което днес вече не съществува, е наблюдаван небесен дъжд от каменни отломъци, придружаван от експлозия. При инцидента е бил убит един местен жител, а друг е бил ранен и останал парализиран. Събитията са описани в три писма, изпращани като кореспонденция между тогавашните власти и османски владетели.

Това е първият реално доказан случай на убит от метеорит човек в света

Науката не разполага с други данни за подобни инциденти. Може би най-близкото събитие до това е падането на метеорит в Челябинск, Русия, през 2013 г., когато ударната вълна нанася редица поражения и ранява повече от 1200 души. Все пак никой от тях не е с фатални наранявания.

Следа от метеорита, паднал в Челябинск, видяна от Екатеринбург. Тук има и видео.

Докато сме прясно удивени от Вселената, нека напомним, че мечтата за пътуване в Космоса е с подценени последствия.